Brugerundersøgelser af hjemmesider

torsdag den 11. august 2011
Dette indlæg handler ikke så meget om hvad du skal gøre, for at lave en brugereundersøgelse af din hjemmeside, men snarere hvad du ikke skal gøre.
I løbet af det sidste års tid, er jeg blevet generet mere og mere af de her brugerundersøgelser der popper op, når man kommer ind på en hjemmeside. Specielt de sidste par uger, hvor jeg har haft sommerferie og surfet en del, har det generet mig.

Jeg har ikke noget imod selve brugerundersøgelserne, det jeg har noget i mod, er at de kommer første gang man besøger hjemmesiderne. Helt ærligt, hvordan skal jeg bedømme deres hjemmesiden, inden jeg overhovedet for lov til at se den? Hvad forventer de at folk svare, når det eneste de har set, det er deres spørgeskema? Alt efter mit humør, svarer jeg altid så neutralt som muligt (tjekker af i ved ikke), eller bare dømmer den så negativt som muligt, fordi jeg føler mig generet.

Som du måske ved, så er jeg selv webudvikler, og jeg kan ikke se det store problem i at lave det anderledes, og her er lige lidt hurtig brainstorm.
  • Vent et par minutter, så den besøgende har haft en chance for at læse det han kom efter.
  • Vis først skemaet, når den besøgende har været lidt rundt på siden
  • Vis kun skemaet, hvis du kan se den besøgende har været på hjemmesiden før
Det var lige tre hurtige jeg kunne komme i tanke om. Jeg vil da tro, at man også får bedre svar på den måde, når man kun viser spørgeskemaet til brugere, der har haft en chance for at opleve siden.