Søgemaskineoptimering og konvertering

fredag den 26. marts 2010
Jeg synes oftes man ser hjemmeside ejere være lidt for optimistiske. Flere har en grundlæggende idé om, at hvis man bare åbner en webbutik, så går resten af sig selv. Når der så er gået et par måneder, og der kun er kommet et par enkelte bestillinger, kan de ikke rigtigt forstår det.
Det begynder at gå lidt op for dem, at de egentlig ikke er synlige på nettet. Der er ikke nogen der kender deres hjemmeside, så der bliver ikke linket til det, og hjemmesiden ligger langt fra i toppen på google og de andre søgemaskiner.
Når det så er blevet konstateret, at der må der nok hellere gøres noget ved, og så går søgemaskinearbejdet i gang. En uendelig proces, men lidt har også sin ret, og kan gøre meget ved en hjemmeside.
Der går nu lidt længere tid, og trafikken begynder at stige, men der sker stadig ikke rigtigt noget med omsætningen. Det er her jeg synes det begynder at blive interessant, for så skal man til at fokusere på konverteringen. Hvorfor køber folk ikke noget når de kommer ind på ens hjemmeside? Dette er også en lang proces, hvor man laver mange små ændringer for at fintune hjemmesiden til det optimale resultat.
Konvertering er ikke så nemt at arbejde med, men der er nogle ting man selv kan gøre. Få så mange som muligt til at teste hjemmesiden, og få noget feedback fra dem. Det bedste resultat får du, hvis du bruger din rigtige målgruppe, og ikke venner og familie. De vil altid være positive, og kender dig og din tankegang, så de ved hvor du vil hen med dine funktioner.

En god test jeg engang lærte, var at få en fremmede i målgruppen til at surfe på hjemmesiden efter noget bestemt. Det kunne være en ferie med et bestemt formål. Mens personen surfer løs, fortæller de alt hvad de tænker. Det virker lidt dumt i starten, men efter lidt tid vender man sig til det. I mens sidder du ved siden af, og gør dig alle de observationer og notater som du overhovedet kan.
Den lille test behøves ikke at tage særligt mange minutter, og kan belønnes med et par flasker vin. Begge parter vil finde det som en sjov opgave at udføre, og ligger oppe til en masse debat bagefter.
Resultatet vil være guld værd, for du har nu et indblik i hvordan andre ser din hjemmeside. Du finder ud af hvad de forventer, hvad de mangler af informationer og m.m. Måske bruger de endda internettet på en helt andet måde, en du selv er van til!

Søgemaskineoptimering og konvertering er to vigtige elementer at tænke ind i ens hjemmeside lige fra starten. Ellers kan det hurtigt gå hen og blive en dyr affære senere hen. Hjemmesiden er måske opbygget teknisk forkert og skal laves om, du har tabt indtjening. Spørg dig selv, om det er noget du har råd til!

0 kommentarer:

Send en kommentar