Brug af baggrunde på sociale medier

søndag den 4. december 2011
Bruger du sociale medier meget? Det gør du nok hvis du læser dette. Hvad er din holdning til, at man selv kan bestemme sin baggrund på sine profilsider. Jeg kan ikke rigtigt hitte ud af, om jeg synes det er godt eller skidt. På den ene side er det forvirrende, at layoutet hele tiden skifter farve når man surfer rundt, og på den anden side er det da også meget sødt med et personligt tema.

Der er dog nogle enkelte som bruger det bedre end andre. Det kan være billeder af dem selv, lidt om hvem de er, hvilken virksomhed de arbejder for m.m. Bare til at give lidt mere information om hvem de er, uden man skal til at finde det på den platform man nu er på.
I går kom jeg forbi Scott Stratten's (UnMarketing) youtube profil. Det er en alternativ baggrund, hvis man har en HD skærm vel at mærke! Den indeholder navn, kort resume om ham, humor, billeder, og til sidst men ikke mindst en reklame for hans bog med teksten "If you can afford a screen this big then you can afford to buy my book". Jeg grinte højlydt og tænkte fedt fundet på! Nu manglede jeg bare en call to action, så jeg kunne købe bogen. Det er så ulempen ved baggrundsbilleder.



Jeg må erkende jeg blev så fascineret af det, at jeg så lidt flere videoer end den ene jeg kom efter, og på ingen tid, havde jeg forudbestilt hans bog på amazon.co.uk. Impulskøb på nettet, jo det sker engang imellem.

Kender du andre der bruger deres profilbaggrund på alternative måder, så må du meget gerne lige smide den som kommentar herunder :-)

E-mærket - sikkert vs. ikke sikkert

onsdag den 9. november 2011
Der er blevet kickstartet en god debat omkring e-mærket (igen), i forbindelse med deres seneste radiospot, som er lidt ude på et skråplan.

Reklamen hæfter sig ved, at webshops med e-mærket er sikre at handle ved. Det kan tolkes som om, at webshops uden e-mærket er usikre at handle i.
Det har nu ført til en større debat omkring hele e-mærket og hvad de står for.

Denne gang er det Jan Jensen (indehaver af http://www.lysogstil.dk) som har startet debatten, og flere kommer til løbende.

Jeg vil selv følge debatten intenst, da det har min personlige og faglige interesse som webudvikler, der ofte arbejder i tæt samarbejder med webshopejere, for at forbedre deres forretning. 

Brugerundersøgelser af hjemmesider

torsdag den 11. august 2011
Dette indlæg handler ikke så meget om hvad du skal gøre, for at lave en brugereundersøgelse af din hjemmeside, men snarere hvad du ikke skal gøre.
I løbet af det sidste års tid, er jeg blevet generet mere og mere af de her brugerundersøgelser der popper op, når man kommer ind på en hjemmeside. Specielt de sidste par uger, hvor jeg har haft sommerferie og surfet en del, har det generet mig.

Jeg har ikke noget imod selve brugerundersøgelserne, det jeg har noget i mod, er at de kommer første gang man besøger hjemmesiderne. Helt ærligt, hvordan skal jeg bedømme deres hjemmesiden, inden jeg overhovedet for lov til at se den? Hvad forventer de at folk svare, når det eneste de har set, det er deres spørgeskema? Alt efter mit humør, svarer jeg altid så neutralt som muligt (tjekker af i ved ikke), eller bare dømmer den så negativt som muligt, fordi jeg føler mig generet.

Som du måske ved, så er jeg selv webudvikler, og jeg kan ikke se det store problem i at lave det anderledes, og her er lige lidt hurtig brainstorm.
  • Vent et par minutter, så den besøgende har haft en chance for at læse det han kom efter.
  • Vis først skemaet, når den besøgende har været lidt rundt på siden
  • Vis kun skemaet, hvis du kan se den besøgende har været på hjemmesiden før
Det var lige tre hurtige jeg kunne komme i tanke om. Jeg vil da tro, at man også får bedre svar på den måde, når man kun viser spørgeskemaet til brugere, der har haft en chance for at opleve siden.