Jeg kommer lige med lidt opkast her. Jeg er som bekendt webprogrammør/webudvikler med en stor interesse for søgemaskineoptimering, og derfor har jeg et ben i begge lejre.
Gang på gang hører jeg eksperterne give skylden på den platform hjemmesiderne ligger på og firmaerne bag dem, og hvordan de ikke har styr på deres ting og ikke er kompetente til at løfte visse opgaver. Overvejer personerne bag disse udtagelser, at det måske ikke er hjemmesideleverandøren der er noget galt med, men den enkelte virksomhed som ikke vil bruge energien og pengene på den perfekte løsning? Jeg mindes ikke at have hørt nogle nævne det endnu.
Ultimize CMS, som er det jeg arbejder med, kan en hel masse ting, og bruger man det fuldt ud, synes jeg man får langt mere end man har betalt for. Men fordi at systemet kan håndtere en masse ting i forbindelse med SEO, er det ikke ensbetydende med det bliver udnyttet til fulde af kunden.
Selvfølgelig er det ikke fordi vi ikke kan eller vil hjælpe vores kunder igang, men ligesom dig, vil vi heller ikke forære alt vores viden væk gratis.
Nu ved jeg godt at alle udtagelser ikke er direkte eller indirekte med henvisning på os, men jeg kan bare ikke lade være med at blive lidt irriteret, når platformen altid får skylden. Vi levere det kunden betaler for og vil have, og hvis det kun er en hjemmeside i første omgang, så er den ikke længere. Mange gange er det heller ikke nødvendigt med mere, når vi har sat dem ind i de grundlæggende ting :-)
Har du noget du vil tilføje, skal du være velkommen til at ligge en kommentar.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
3 kommentarer:
Den vil jeg da gerne kommentere. Jeg kender intet til jeres platform, men jeg kender til gengæld til en 10-15 andre fra praktisk arbejde med dem.
Og jeg er bestemt en af de SEO'ere, der kritiserer de store webhuse for at lave noget skrammel. Og det er vel at mærke selve "motoren", jeg kritiserer, når den f.eks. genererer enorme mængder duplicate content.
Det kan aldrig være kundens skyld - det er vi nok enige om?
I andre tilfælde har virksomheder betalt en dygtig pose penge til en CMS leverandør og/eller webbureau for SEO - og så er sitet så fejlbehæftet, at alene listen med fejl/mangler i rapporten fra os til kunden fylder adskillige A4 sider.
Min kritik mod CMS huse og webbureauer er bestemt ikke rettet mode de løsninger, hvor kunden ikke har villet bruge ressourcer på SEO - den er rettet mod de mange, mange tilfælde, hvor kunden har betalt for at få et optimeret eller i det mindste et SEO venligt setup og ikke fået det.
Hvis en ikke kyndig bilkøber går ind til en bilforhandler og bestiller en bil, men glemmer at bede om at få bremser i, er det vel ikke OK at levere bilen uden bremser, medmindre kunden specifikt vælger dem fra. Et noget fortegnet eksempel - det ved jeg godt. Men ofte aner kunder ikke, hvad de skal efterspørge.
Det er lidt ligesom når en revisor siger: "Du skal bare spørge". Ja tak - om hvad!
Som nævnt kender jeg intet til jeres system, som det er i dag - men jeg kan garantere dig for, at der er nok af systemer og webbureauer, der fortjener kritikken.
Hej Thomas,
Lidt beroligende at høre alligevel, og godt at få forklaret. Det er ikke altid det bliver begrundet så godt, i en tilfældig kommentar på en blog man læser.
Jeg har ikke specielt meget erfaring med andre systemer, men dem jeg har prøvet, har da også haft sine begrænsninger iht. SEO. Jeg mangler nok bare en forståelse for hvor stort udvalget egentlig er :-) Ud fra diverse salgstekster virker de bare til at være meget ens alle CMS'erne.
Vi kan sagtens blive enige om, det er ikke er kundens skyld, hvis systemet automatisk genere en masse duplicate content, eller andet slamkode der ikke skal være der.
Er der noget bedre end bilanalogier, hehe... Er det også sådan over i staterne? Men jo, når man køber en hjemmeside, så skal den også være i orden med det samme, uden man skal til at bestille "ekstraudstyr".
Nu jeg har dig, vil jeg bare sige at din blog og SEO-LEX har været/er et stort inspirationsgrundlag når vi udvikler på vores systemer. Thumbs up, du forklarer tingene godt.
- Kvalitet frem for kvantitet!
Tusind tak for de pæne ord om SEO-LEX! Jo - her i USA er meget centreret om biler, og de bruges også flittigt i analogier.
Send en kommentar