Skal man have sin almindelig informations hjemmeside og webshop, på en og samme side? Jeg har ikke det endegyldige svar, men vil alligevel ud med min holdning. Nej! Okay, så kort kan det ikke gøres, for det skal overvejes for den enkelte side, og det kommer også an på hvordan man gør det.
Har man en masse informationer om sig selv, sit erhverv, branchen, nyheder etc. og en s webshop, så synes jeg ofte at hjemmesiden kan blive forvirrende at kigge på. Det virker som om man har to formål med siden, og ikke kan bestemme sig for, hvilken en det skal være. Skal det være information, eller skal det være handel.
en af problemstillinger er ofte menupunkter, fordi man de ikke beskriver om man går ind på en informations side, eller et sted hvor man kan handle. Mange har f.eks. et punkt hvor der står produkter, men så kommer der bare en side frem, som beskriver lidt om sortimentet og producenter. Jeg ville have forventet at se nogle produkter man kunne købe.
Den smule erfaring jeg har med kunder, der har haft sådanne sider, har været at de ikke synes de sælger eller konvertere nok fra siden. Nu havde selv samme kunde, så også ønsket at webshoppen skulle være lidt anonym på siden, men så er det jo også svært at den give meget direkte salg.
Jeg er med tiden blevet af den klare holdning, at en webshop skal handle om at shoppe! Tag kig på nogle af de store webshops du kender, eks. amazon.con, cdon.com og mange flere. Det er ikke mange "nytteløse" sider man finder på dem. Uanset hvor man er henne, er der mulighed for at handle, og det er ikke tilfældighedernes skyld.
Er man selv producent med egen webshop, mener jeg derfor man skal holde de to ting adskilt, så man kan bruge de 2 sider rigtigt hver for sig. En til indirekte salg (branding), og en til direkte salg (webshop).
Et par gange har jeg også set det lavet på den måde, men hvor der samtidig er brugt 100% samme design på de to sider, hvilket gjorde svært at finde ud af, hvilken en af siderne man nu var inde på, fordi der bliver linket frem og tilbage. De må gerne have den samme designlinie, men ikke 100% det samme design.
Hjemmeside og webshop i en, ja eller nej
lørdag den 25. september 2010
Tags:
annoncering,
ehandel,
hjemmeside,
indkøb,
reklame,
webshop
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
0 kommentarer:
Send en kommentar